Een goed begin is het halve werk.

10 juli 2010 - Nairobi, Kenia

Zo, mijn eerste week als  ‘stagaire’ zit erop! Het voelde een beetje als vakantie. Lekker rondreizen en verder niet zoveel doen (behalve natuurlijk heel goed opletten en hier en daar meehelpen).
Ze zeggen wel eens dat ik van de gezegdes ben, dus daar gaan we dan:

1.       Een goed begin is het halve werk

2.       Voor alles een eerste keer

3.       Geld maakt niet gelukkig

4.       Van fouten kun je leren

5.       Hakuna matata

Daar komen wat ervaringen. Aan jou als lezer de uitdaging om ze onder het juiste gezegde te plaatsen. Succes!

- Op safari. Gezien op avond 1: een kat en een hond!
- Terug op de camping: ‘Wooowww, hebben jullie net die leeuwen hier gezien op de campsite?’ Eehm.. nee dus..
- Gespot op dag 2: een struisvogel ( o nee, een boomstam!)
- Gespot op dag 3: 3 luipaarden! En dat is dan serieus weer wel uniek! (ik heb er natuurlijk geen verstand van, dus dit komt niet van mij ;).
- Een lekke band. Chauffeur: ‘aaah, we redden het wel tot de campsite, ik heb er toch 6 (banden)’.
- ‘Rita, heb je wat kleingeld?’ Ik: ‘natuurlijk! Eeehm.. waar is mn portemonnee?’ Jaja, ik heb het voor elkaar gekregen om op dag 2 mn portemonnee EN digitale camera te laten stelen.. oeps.
- ’s nachts je tent uit? Dacht het niet… Plassen in een plastic fles in je tent behoort  ineens zeker tot de opties! (ik ben nu nog niet zo’n durfal, maar dat komt vast als ik een ervaren safarister/ safariist /  safarier ben)
- Op het politiebureau om aangifte te doen (zucht…).
Agent: ‘so, can I have your facebook so we can communicate?’ Huh? Ik kwam toch aangifte doen?
- Op familiereis:  Ik liet een net fris afgewassen kopje in het zand vallen en een niet al te netjes woord floepte er zomaar uit! Wat blijkt? Dat waarderen ouders niet zo… (en terecht).
- Ook in Kenia hebben ze schrikdraad (auw!)
- Er past heel veel in een safaritruck.
- Apen zijn irritant
- Voor afdrogen heb je geen theedoek nodig. Het magische woord is: wapperen.
- Een Samburu dans doen valt nog niet mee.
- Er zijn altijd mensen die meer weten dan jij…
- Zelfs in de rimboe kun je tv kijken!
- En natuurlijk: the Netherlands!! Iedereen volgt het hier en ik heb her en der eens wat navraag gedaan. Toch zeker 70% denkt dat Nederland gaat winnen! (dit percentage kan natuurlijk beïnvloed zijn door het feit dat ik Nederlander ben, maar dat terzijde)

Zo, dat waren wat ervaringen op een rijtje. Morgen ga ik mijn groep ophalen samen met ‘mijn stagaire’. Jaja, zo ervaren ben ik na een week! Ik hoop dat ze leuk zijn. Ik heb er zin in maar het is ook wel spannend! Ik hou jullie op de hoogte! (Ow en zoals je zult begrijpen uit het verhaal moeten foto’s nog even wachten..)

Liefs,

Rita

PS Mijn route is te volgen op de website van Sawadee. http://www.sawadee.nl/familieavontuur/reisroutes/toon_rr.php?code=KEF
Dag 1 is op 11 juli.

1. Christa:
    10 juli 2010
    "Oefening baart kunst." zou je nog aan het rijtje gezegden toe kunnen voegen. ;) 't Klinkt tot nu toe niet verkeerd, behalve dan het akkefietje met je portemonnee en fototoestel. Vervelend, maar dat komt hopelijk goed. Zet 'm op tijdens je eerste eigen rondreis! Liefs, Chris
  2. Lotte:
    11 juli 2010
    Ha Rietschen!!!

Heerlijk om te lezen, lekker op z'n Rita's! Had ook niet anders verwacht! Volgens mij heb je je goed door je eerste week heen geslagen. Ook dat had ik niet anders verwacht. Wel balen zeg van je portemonneer en fototoestel. Je kunt er in ieder geval weer nieuwe facebook vrienden aan toevoegen....;-) Voor elk fototoestel een nieuwe vriend!

Heel veel succes met je eerste reis! Maarre, gaat dat goedkomen met die safari's, jij grote dierenvriend? Hihi ;-) En ja, ik ben het helemaal met je eens dat apen echt irritant zijn......en dat als echte dierenvriend....

Veel liefs,
    Lotte

p.s. Ook in Indonesie is het percentage Belanda (NL) gaat winnen boven de 80 %!!
  3. Rita:
    11 juli 2010
    Rita, alle begin is moeilijk.

Liefs Mam.
  4. Elleke:
    12 juli 2010
    Daar komt de aap uit de mouw!!
    ;)

veel plezier met je groep!!
  5. Madelijne:
    13 juli 2010
    Hey snoes!

Wat een avonturen! Ben heel benieuwd naar je verhaal over week 2. Vooral ook of je meer gaat zien dan een kat en een hond! Hahaha. Heeeel veel succes met die Hollanders ennne.....denk om je taalgebruik he ;)

Kus Lijn
  6. anne:
    13 juli 2010
    Wat? Meteen beroofd? Daar lusten de honden geen brood van...Bepaald geen spekkoper in die eerste week, maar wie niet waagt wie niet wint...

Benieuwd hoe je groep is! Volgens de planning zit je nu in het Samburu reservaat, gewekt door allerlei (!!) geluiden op prachtig plekje aan een rivier...en een kampvuur. Toe maar! :)

Volgens de site lopen er ook allerlei dieren rond je tent...sterkte!!

ps. Kun je er geen scheldwoorden uitfloepen in Swahili? :)

Zoen en keep us posted
  7. Nina:
    Hey Rita!

Hoe is je groep? En hoe verloopt je reis tot nu toe?
    Ben heel benieuwd...

Heel veel plezier en succes, je kan het!
    Xx Nina
  8. Fieke:
    He Riet!

Zo, al genoeg meegemaakt voor 1 week!
    Waarschijnlijk ben je nu helemaal relaxed je eigen groep door Afrika heen aan het loodsen ;)
    Hier blijft het maar steeds te heet:S:S

Veel succes!

xxx Fieke
  9. Sanne:
    Hej lieve Riet,

Helaas heb ik je niet meer enorm uitbundig kunnen uitzwaaien, maar wil je toch nog even een fantastische tijd wensen!
    Heb nu al genoten van je eerste verhaaltje.

Enjoy! Liefs Sanne
  10. Sarah:
    15 juli 2010
    Heeej foefje!!!

Wat heb ik heerlijk gelachen om je verslag :) Heerlijk..
    Ben super benieuwd hoe je het nu met je eigen groep hebt!

Tot belles! Dikke kus!
  11. Josien:
    15 juli 2010
    Hey poepske,

Haha, zo leuk zoals je dingen beschrijft, je verontwaardiging en lach zijn zo te visualiseren..
    Shit.. zonder fototoestel en portomonee. Het klinkt er als een goede uitdaging met alle nieuwtjes en die ouders om je heen!

Veel plezier! Wanneer ik van het weekend een kontwoeps dansje doe, denk ik aan je ;)
    X
  12. Margriet:
    22 juli 2010
    Heee Riet!!

Geweldig je verhaal! Minder leuk natuurlijk van die beroving, maar ja...zoals je zegt...Hakuna matata! Succes verder! Tot in oktober (en tot sms'ss)! Yeeeh!!

Kus
  13. roos:
    22 juli 2010
    Dit is nou een heerlijk mailtje om tijdens een vermoeiende nachtdienst te lezen;) Heerlijk!

Pinpas ondertussen al binnen?

Update van je huis: het is een heerlijke sauna bij deze hoge temperaturen en wist je trouwens dat je huisdieren had? Namelijk een wespennest op je balkon...dus dat pimpen van dat balkonnetje laat nog even op zich wachten!

Geniet ervan

xx