Nu echt als reisleider!

24 juli 2010 - Naivasha, Kenia

Op een tuinstoeltje met een koud biertje (of eigenlijk een watertje), een zonnetje, een lekker muziekje en in het vooruitzicht een lekker tilapia visje. Dat is hoe ik er nu bij zit. Klinkt goed of niet? Ik begin te denken dat deze baan me wel bevalt. Tot op heden een leuke groep, vriendelijke mensen en mooie locaties.

Eerste maar even de dingetjes die niet zo goed gingen, zodat ik jullie daarna kan overladen met positieve verhalen!
Komt ie:
- Op het vliegveld: 14 mensen?? Ik dacht toch echt 12… (daar is ie weer he: een goed begin is het halve werk)
- In Nairobi: lekkerrrrr, kuku na chipsi (kip en frietjes). Mijn maag was het hier niet mee eens, dus ’s nachts en de dagen daarna.. Je raadt het al. Gelukkig is antibiotica hier in alle soorten en maten altijd verkrijgbaar!
- Dag 3: ontstoken oog (inmiddels ook weer over)
- Samburu  National Park: is die wind normaal Rita? ‘Eehm.. ja hoor’. Misschien toch niet. Ik en de groep geen oog dicht gedaan en ’s ochtends een complete zandbak in de tent (de tent stond dus nog wel). Ik heb me stiekem ’s nachts wel een beetje zorgen gemaakt of de tenten er ’s ochtends nog zouden staan. Die dieren rond de tent waren wel de minste zorg.
- De truck: problemen met de startmotor tot op heden, maar volgens de chauffeur ‘shida kidogo’ oftewel slechts een ‘klein probleempje’, lekke band en iets met een vies omhulsel en versnellingsplaten (je hoort het: ik heb er nog steeds geen verstand van). Het vieze omhulsel bleek na navraag de filter te zijn. Is inmiddels vervangen!
- Bevestigen van de tickets naar Mombasa: mijn ticket is niet geboekt! Oeps! Daar gaat de groep dan zonder mij ;). Betalen kunnen zowel Sawadee als Guerba (local agent) niet in het weekend. Voor mij is het ook vrij lastig zonder bankpas en creditcard.. Ze houden hem voor me vast zeggen ze. Maandag zal ik het zien!

Al het andere alleen maar positief!
De groep is heel leuk en gezellig. De kinderen (7 stuks) beginnen los te komen. Zeer vermakelijk (zo nu en dan vermoeiend, zo hebben ze nu verzonnen dat de chauffeur en ik het samen wel niet zo gezellig hebben dat er vast iets gaande is.. Ach ja, zolang zij er lol in hebben :p).
De crew is leuk. De chauffeur is zeer vaardig en gezellig. De kok is Tanzaniaans en ziet er echt uit als een kok. Hij is wat stiller maar kookt goed! (het voornaamste natuurlijk).

Het wild spotten gaat steeds beter. We hebben gezien: giraf (3 soorten), zebra’s (2 soorten), buffels, witte neushoorns (en volgens 1 kind een halve zwarte), luipaarden, cheetah, struisvogels, flamingo’s, olifanten, veeeel apen, veeeeeel vogels, krokodillen, gazelles, impala’s, dik diks, massa’s andersoortige herten, wrattenzwijnen, hyena’, jakhalzen, nijlpaarden, wildebeasts (aka gnoe) en een dode zebra met hyena’s met bebloede bekken en 100 aasgieren.
Leuk feitje: de naam pumba (uit de lion king) komt van ‘pumbaza’ wat ‘fool’ betekent in het Swahili. Ze hebben een slecht korte termijn geheugen en dat komt nogal dom over. Als ze wegrennen voor een roofdier vergeten ze na een aantal meter waarom ze aan het rennen zijn. Niet zo handig. Ze worden hier ook wel ‘wireless’ genoemd vanwege hun staartje recht omhoog tijdens het rennen (antenne).
Je ziet het: ik leer bij!

De tent opzetten gebeurt inmiddels in een aantal minuten, ook mijn groep raakt al zeer gedisciplineerd! De kampeernachten zitten er overigens al op. Ik begin te genieten van de natuur en de dieren (jaja, wie had dat gedacht). Hoe meer je erover weet, hoe leuker.

In Naivasha heb ik met een klein groepjes gefietst naar Hell’s gate National Park. De fiets zou hier voor tweedehands nog niet eens verkocht worden, maar hij heeft het toch ongeveer 30 km volgehouden! (dat was dan ook de enige beweging tot nu toe). Daarna een wandeling gemaakt in een kloof, dat was uiterst spannend! Het vergde nogal wat geklim en geklauter tot redelijk eng en hoog aan toe, maar als we boven zouden zijn zouden we een super uitzicht hebben. Ok dan maar… Na twee flinke rotspartijen (nog steeds in de kloof) komen we 2 Nederlanders tegen (ze zijn ook overal he?). ‘Misschien kunnen jullie beter terug gaan, er komt water naar beneden.’ Gids: neeeee, dat is vast een grapje! Kom we gaan verder.. Na 3 meter.. Oeps, waar komt dat water vandaan? Rennennnn!! Serieus, was echt heel spannend! Heb geen foto gezien ik wel wat anders aan mn hoofd had, maar wilde het toch even vertellen J. De groep was overigens razend enthousiast over dit spannende avontuur.

Mijn laatste reis gaat helaas niet door vanwege te weinig boekingen. Dus dat wordt mezelf twee maanden langer vermaken. Ik denk reizen, maar ik hou jullie op de hoogte.

Verder heb ik contact gehad met Stephen van het Boston Children Centre in Nairobi . Op deze school wil ik misschien vrijwilligerswerk gaan doen. Ik ga hem en de school bezoeken na mijn eerste reis. Dan zullen we zien wat eruit komt!

Liefs,

Rita

1. Madelijne:
    Heyyy mpenzi wangu!!!

Ik had natuurlijk al even met je bijgekletst maar dit verslag had ik toch ook weer niet willen missen ;). Ben nog steeds kei-jaloers hoor! Nu lekker naar de kust! Doe de groetjes aan Festus als je hem tegen komt!

Dikke kus Lijn
  2. Christa:
    Ha Rietje,

Goed gedaan, eerst de slechte nieuwtjes en daarna de goede. :) Zo te lezen vermaak je je prima. Hopelijk lukt het je om nog een extra ticket voor jezelf te boeken en kun je gewoon met je groep meereizen, succes! Vergeet trouwens niet dat kinderen de waarheid spreken, dus misschien moet je iets meer uitleg geven over waarom ze iets zien tussen jou en de chauffeur...? :p

Liefs,
    Chris
  3. Fieke:
    He Riet,

Nice story! Bij jouw verhalen vallen die over de vierdaagse volledig in het niet :S:S:S Haha!
    Geniet er nog van!

xx
  4. Frank en Mieke:
    Ha Rita,
    Leuk verhaal, jij komt je tijd wel door daar ;) Ga je ook nog een keertje foto's plaatsen? Of was je camera gestolen? Weet het niet meer..
    Hier gaat alles zijn gangetje, geen spectaculaire dingen zoals bij jou...
    Geniet er nog van!!
    Groetjes,
    Mieke
  5. Ramon Dinnesen:
    25 juli 2010
    He Rita, vrijdag 23 juli zijn wij de trotse ouders geworden van een heel mooi meisje genaamd Wieke.
    Ik hoop dat ik ook een foto kan toevoegen aan dit berichtje.

wieke.jpg anders zit er een foto in je mailbox.

Gr. Ramon, Wendy en Wieke.
    Tante Rita veel plezier.
  6. Ien:
    Haa Lieve Riet!

Leuk om te lezen hoe het je vergaat! Geweldig dat je groep zo enthousiast is en niet echt problemen maakt/ziet. Een mooie kans voor jou om erin te komen en voor de volgende reis helemaal de expert te zijn! Misschien moeten we met zijn allen je laatste reis volboeken haha. Wel leuk om te lezen dat je nog ergens in je verhaal 'hier' schrijft waarmee je volgens mij Nederland bedoelt (2e hands hier nog niet eens verkocht) :)! Rick wil overigens weten hoe het met de aantallen off the record zit...misschien dat de chauffeur daar wat heeft betekend ;)! En wat is je telefoonnummer nou?

Liefs Ien
  7. Coen:
    Hey Rita,

Wat een wilde verhalen! Je vermaakt je zo te horen prima:-d.
    Ik had dacht ik ook een wild verhaal; maar 200 km op en rond Nijmegen banjeren is eigenlijk niet zo wild. Veel plezier nog met deze expeditie!

Kus Coen
  8. Mam en pap:
    Dag Rita,

Koeien, geiten, paardjes, schapen, eenden, kippen, waterhoentjes, ganzen, reigers, dat is wat wij zien rondom onze kampeerplaats in Benschop. Ook mooi, maar we zijn toch wel wat jaloers op de fauna die jij tegenkomt!!
    Verder is het met ons prima! Het weer is wat minder op dit moment: regen, af en toe een flets zonneteje.
    Heb je inmiddels je pasjes en fototoestel al ontvangen van Edward?
    Nog veel plezier en tot horens (waarschinlijk over twee weken na onze vakantie in Benschop, van hieruit bellen met Poivy kan helaas niet)

Groetjes en veel liefs,

Mam en pap
  9. Josien:
    Hey Riets!

Wat leuk allemaal! Goed om te horen dat je zo geniet.
    Ben benieuwd naar het Boston Children Centre..

Wil je me toevoegen aan je mailinglijst :-)? (Dan weet ik wanneer je een nieuw berichtje plaatst.)
    Ik heb je vanalles bij te vertellen, maar ga ik via de mail sturen :P..
    Fijne tijd weer!

Liefs Jo!
  10. Ruud en Vera:
    Hey Rita,

Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt. Wel jammer dat je laatste reis niet doorgaat, maar een paar maanden extra reizen is natuurlijk ook niet verkeerd.

Heb je inmiddels alweer een fototoestel, want wij zijn erg benieuwd naar de foto's! Ruud wil graag de dieren zien.

Verder vragen we ons af wat je allemaal te eten krijgt? Het klinkt wel luxe een eigen kok!

Groetjes,
    Ruud en Vera
  11. Els:
    27 juli 2010
    He Rita!!
    Thx voor je berichtje!! Haha onze jobs lijken zowaar op elkaar, wie had dat gedacht:p?! Alleen ik heb nog de comfort van een stad en jij bent echt mega avontuurlijk in de rimboe bezig, props voor jou hoor:D! Heel veel succes & plezier!!!
    Xxx Els
  12. Charlotte:
    3 augustus 2010
    Ha Rietje,

Wat een mooi verhaal, klinkt als dik genieten daar! Vooral je pumba/wireless weetje had ik niet willen missen :-) Is onze voorspelling van je kinders nog uitgekomen?

Geniet verder van je volgende groep en verse avonturen! Enne.. kloven die Hell's Gate heten zullen dat wel niet voor niets doen ;-)

x lot
  13. anne:
    3 augustus 2010
    Rietst! Dat jij je nog om die beesten ging bekommeren....
    Zelfs dikdiks gespot, en dat terwijl ze zo dun zijn (daar kun je ook leuke weetjes over googelen).
    Mooi dat de groepen leuk zijn en dat je al een echte jungle-scout (of savanne nimf, wat jij wil) aan het worden bent.

Genietze en tot mails, ZOEN!