Mijn nieuwe leven.

12 maart 2011 - Nairobi, Kenia

Na het begeleiden van een vermoeiende reis in februari ben ik inmiddels al twee weken beland in een wellicht nog meer vermoeiende (maar wel interessante en leuke) situatie. Ik leef nu samen met mijn Italiaanse huisgenote Anna in een leuk huisje in de wijk ‘Komarocks’ in Nairobi. Echt tussen de locals. Goed.. Ik begin bij het begin.

Na een weekendje uitrusten van mijn reis op weg naar mijn reeds gereserveerde (maar niet gemeubileerde) appartementje in de wijk Kayole.
Kayole in het kort:
-  Kayole staat hier bekend als een ‘upgraded slum’.
- Veel krotjes die overal gebouwd mogen worden.
- Erg droog, stoffig en met weinig tot geen water.
- Vaak geen elektriciteit
- Zandwegen
- Geasfalteerde wegen die meer weg hebben van een groot gat wat vaak omgetoverd wordt tot open riool.
Hoe dan ook.. Het lijkt me wel wat, de ‘local experience’.

Samenvatting van huis 1:
- Geen water, gelukkig is er een tank voor me gevuld
- ’s Middags geen stroom
- ’s Avonds geen stroom… Met een kaarsje en een boek op de lege vloer van mijn huis.
- ’s avonds uiteten met het hoofd van de school. Als ik terugkom wacht mij een warm welkom… Tientallen kakkerklakken door het hele huis. Gadverdamme! Dat is dus een slapeloze nacht!

De volgende dag kom ik uitgeput aan op school. Ik hoop vandaag erachter te komen wat ik kan betekenen en wat er van me verwacht wordt. Tot mijn verbazing zie ik een andere mzungu (blanke) lopen. Wat blijkt… Er komt nog iemand vrijwilligerswerk doen op school! Toevallig! Een Italiaanse, Anna, die ook op zoek is naar een huis. Ik grijp mijn kans om ‘cockroach palace’ te verlaten en biedt haar aan om samen een huis te vinden. Na een zeer omslachtige zoektocht waarbij menigeen persoon geld verwacht, vinden we wat! Fris gerenoveerd en klaar in 2 dagen.. Het is geweldig! Te mooi om waar te zijn?

Samenvatting van huis 2:
- 2 dagen? Met veel druk uitoefenen maak er maar 5 van. Dat valt nog reuze mee toch?
- Als je gaat schilderen hoef je de vloer toch helemaal niet af te dekken? Resultaat: een creatieve vloer met verfspetters!
- Nadat binnen alles klaar is en wij ingetrokken zijn…. … gaan ze het dak repareren. Gevolg: het hele plafond stort weer naar beneden.. Logica?
- Nogmaals renovatie van de binnenkant.. En dan eindelijk is het klaar.
- Op zaterdag: geen water…? Dat heeft niemand ons verteld. Ik ga eens even checken bij de buren. Ow, weet je dat dan niet? Water komt alleen op donderdag en vrijdag. Ow ja, natuurlijk!
- Na een week hebben wij ervaren dat water alleen op donderdagavond, vrijdagochtend, misschien zaterdagochtend, misschien ook gewoon niet, komt. Dat is dus tanks vullen zo gauw er water uit de kraan komt! Ik raak al aardig gewend aan 2 emmertjes water dragen…
- Wat vinden in deze buurt is erg lastig. Na een hele dag van ons weekend gespendeerd te hebben naar een zoektocht naar water, komt er dan eindelijk een mannetje met een handkar met 400 liter water. 20 jerrycans. Hij heeft hier zeker 3 km mee gelopen en vraagt  6 euro. Wij vinden hem zielig en geven hem 7. Hij heeft ons afgezet! Het blijkt 2 euro te moeten kosten. Weten wij veel…
- Helaas ook hier kakkerlakken. Maar mijn huisgenoot is zeer dapper en we zijn een kakkerlakkenoffensief begonnen! Spray, pasta en poeder… Wie nou nog in de buurt durft te komen is een stoere kakkerlak. Het werkt nog niet helemaal, maar komt goed!
- Op school.. Kakkerlakken? Tja, dat maakt toch niet uit. Als ze op je eten zitten? Snijd gewoon dat stukje van je eten af joh! Ok.. we moeten toch nog wat beter integreren hier merk ik.
- De inboedel is aardig compleet na een housewarming waarbij iedereen iets mee moest nemen en wat dozenkunst.

Openbaar vervoer:
Tja, er moet echt weer een stukje in over openbaar vervoer. Ook hier weer de overvolle als een gek rijdende matatus. Een aantal leuke namen van de busjes:
- The safety bus (rijdend over een trottoir met een snelheid van 60 km per uur). Safety? Yeah right..
- Amanda
- love me tender
- Rescue team
- Lollipop
- God’s Gift
- Mystic prophecy
De wegen bestaan hier uit nogal veel gaten. Meer gat dan weg eigenlijk. Hier stroomt regelmatig het riool in uit dus je kan je voorstellen wat dat oplevert.. Een deel van de wijk heet Matopeni wat ‘in modder’ betekent. Ik kan het begrijpen.. Stinkende modder.
Ik loop elke dag naar school door afval, vuilnis, gaten, langs matatus, over en door stroompjes waarvan ik hoop dat het geen riool is, tussen koeien, schapen, geiten, fietsers met jerrycans, ezels met wagens en vrachtwagens. Dit duurt zo’n 45 minuten enkele reis. Ik werk dus ook nog aan mijn conditie!

Naast al deze vermoeiende nevenactiviteiten bestaat er natuurlijk nog zoiets als school! Ik heb het belangrijkste voor het laatst bewaard. De eerste week bestaat vooral uit praten, kijken, leren en het maken van een plan. Aan dat plan houdt natuurlijk niemand zich, dus uiteindelijk zijn we zelf met een plan gekomen na een aantal dagen kijken.

De school in het kort:

- 400 leerlingen, 8 klassen, 8 leraren.
- Een groot deel wezen, kinderen met HIV besmette ouders of zelf besmet, jonge meiden met ongewenste zwangerschappen. Noem maar op! Kortom.. de allerarmste en minst bedeelden uit de wijk.
- In een klas van 50 leerlingen, gemiddeld 10 beschikbare boeken per vak.
- Lessen van 35 minuten. (Gezien er geen boeken zijn en kopiëren duur is moet alles overgeschreven worden uit het boek. Dan 55 kinderen een potlood en schrift uitdelen.. 35 minuten?  Je begrijpt wel hoe dat er in de praktijk uitziet?)
- Slaan met de stok is hier zeer gebruikelijk
- Geen salarissen voor de leraren..
- Geen water.
- Een groentetuin voor eten voor de leerlingen die overblijven voor lunch (geen geld voor eten thuis). Maar geen water is natuurlijk geen groenten.

Dus wat ik kan doen in het kort:
- Assisteren in de klassen. Rondlopen, nakijken, schriften uitdelen, orde houden, punten slijpen, lesgeven als de leraar weg is. Ik help voornamelijk in groep 1.
- Nederlands geven aan klas 5/6 en 7/8. Gemiddeld 100 leerlingen per keer.. Zonder materiaal.
- Waar nodig is schriften nakijken waar de leraren geen tijd hebben.
- ‘Physical education’ en muziekles op woensdag en donderdag. Aan 250 leerlingen tegelijkertijd.
- Het schrijven van een projectvoorstel voor een ‘borehole’ voor water voor de groentetuin en het doorspoelen van de wc’s, wassen, koken.
- Instanties aanschrijven voor fondsen.
- Verder alles waar een leraar behoefte aan heeft.

Gezien alles ook nog in Afrikaans tempo gaat betekent dit dat ik vaak laat thuis ben en dan nog iets moet koken, eten en slapen. Ik ben elke dag nogal uitgeput maar het is wel erg interessant, leerzaam en ik hoop nuttig!

Ik hoop dat ik jullie zo voldoende geupdate heb! Er is nog veel meer te vertellen maar het is gewoon te veel voor woorden. Nog 1 ding.. Ik weet dat ik jullie al geregeld voor hulp heb gevraagd en ik ben iedereen die daarin mee heeft geholpen erg dankbaar. Ik ga nog een keer voor iets vragen.. Voel je vooral niet verplicht, maar neem het in overweging.
Het hoofd van de school heeft me gevraagd of ik nog mensen ken die een kind kunnen sponsoren. De armste kinderen worden geselecteerd hiervoor. Het komt neer op 18970 Keniaans shilling per jaar. Dat is 190 euro. Een kind krijgt hiervoor elke dag lunch, een uniform, boeken, schriften en potloden en administratiekosten worden betaald. Jij krijgt hiervoor een blij kind die jou 2x per jaar een brief schrijft. Je ontvangt 3x per jaar een rapport en als je meer contact wilt is dat mogelijk. Als je wilt.. stuur me een mail.

Tot zover vandaag! Ik hoop binnenkort meer! De foto's staan wat door elkaar, maar daar komen jullie wel uit! Ik hoop dat de lente bijna in Nederland is! Hier is het 30 tot 35 graden… zonder regen.. En ik zal het niet vaak zeggen maar, geen regen = helaas..

Veel liefs,
Rita

1. riek de haas:
    Hoi Rita.

Ik kan alleen maar zeggen " Petje af "
    Kusjes Mam.
  2. Tiny Hendriks:
    Hoi Rita,
    Leuk zoals jij het verslag schrijft.
    Lachwekkend, terwijl je leeft in erbarmelijke omstandigheden.
    Dat je daar veel hulp mag bieden.
    Heel veel succes daar.
    Wil je even je email bekijken ik heb een vraagje voor jou.

Kus Ploon
  3. Aniet:
    12 maart 2011
    een heeeeele diepe buiging, respect!! dat je er voor gaat ondanks alle "hobbeltjes" nou heb ook vooral lol en succes!! toitoi
  4. Jah Bless:
    13 maart 2011
    Heel interessant en knap van jou schatje. Wat je allemaal mee hebben gemaakt.

- De Cockroach Palace? Heel grappig..It's like No escape… Ze blijf je gewoon volgen. Jij ben zo mooi dat ze worden zelf verlief op je :):) I can't stop laughing when I imagine the roaches chasing you around…funny!!

- De Openbaar vervoer? Nou. Dat moet je wel van afblijven. Smart choice van je dus. Please…Go walking instead.

- 2X 45mins lopen per dag door de weggen van “ the World’s Best Slump”. Dat vind ik nou heel sportief van je liefje.

Seriously; it is very impressive of how you voluntarily offer yourself to help those 400 young and underdeveloped school kids. They definitely need your help. A few hundred people like you can make this world a better place.
    Keep up the Good Work Sweety and Come Back Safely.
  5. Christa:
    13 maart 2011
    Rieteke,

Jeetje, wat een uitdagingen ga je allemaal aan! Maar jou kennende gaat alles helemaal goed komen, want volgens mij ben jij hier geknipt voor.
    Heel fijn om weer een berichtje van je te lezen! Veel plezier en succes!

Liefs,
    Chris
  6. Lotte:
    14 maart 2011
    Hi Rietschen!!!

Ben zo blij om van je te horen. De reis dus overleefd en nu op naar de volgende lading uitdagingen. Knap hoor meisje! Heel veel succes met school, de kakkerlakken, het gebrek aan water (wat ga je die lekker warme douche waarderen he...) en de lange wandeltochten. Kan niet wachten totdat ik je verhalen straks 'live' mag horen. Ik ben inmiddels thuis, nu jij nog!

Heel veel liefs en ik mail je snel
    Lotte
  7. monique johan mick en roy:
    14 maart 2011
    hoi Rita.

Leuk verslag weer. Ik krijg het koud van die kakkerlakken,zelfs als ik het woord type dan ril ik al.
    Slechte ervaring mee gehad in Amerika,maar vergeleken bij jouw is dat niks.
    Wij zijn trots op je in alles wat je doet. Ga zo door meissie.
  8. Fieke:
    15 maart 2011
    Lieve Riet!

Fijn om weer van je te horen.
    Wat een leven! Hopelijk geniet je er het grootste gedeelte van de tijd van!
    Ik moet zeggen dat je me met deze verhalen nog niet zo heel hard die kant op lokt hoor ;)
    Maar geweldig werk wat je doet, respect!

Succes verder!

xxx Fieke
  9. Gwen:
    17 maart 2011
    Chica!

weeeeer kakkerlakken? hoe erg! ik ben trots op je, echt grote klasse wat je weer onderneemt!
    hier is t heel anders allemaal en mijn leven draait op moment om Al-Jazeera, CNN en internet.

dag kaninchen, tot snel maar weer!
    dikke kus
    Gwendolyn
  10. Rita:
    17 maart 2011
    Ritaaaa,

Wat maak je toch allemaal mee man. Was benieuwd hoe het met je was en nu lees ik behalve erbarmelijke omstandigheden en al je goede dingen ook dat je heel leuk kan schrijven! R-E-S-P-E-C-T voor wat je allemaal doet en kan en goed doet! Trots op je, tot snel.

Moest de laatste tijd veel aan je denken en ik stuur je een uitnodiging voor de Hugo-reunie, maar heb geen idee wanneer je terug komt.

Hier alles rustig. ik woon inmiddels samen met de jongen met wie het waarschijnlijk toch niks ging worden... :)

Liefs!!!!
    Janneke
  11. Josien:
    18 maart 2011
    Lieve Riet!

Wat een stoer chickie ben je ook! Je ziet er goed uit.
    Wat een hemelse foto's.. om bij weg te dromen!

Ik wil naar je toe!!! :-) Kus Josieneke
  12. Marjan Thijs:
    19 maart 2011
    Hoi Rita
    Kreeg van Ploon en Tiny het mail adres en heb dat effe doorgelezen, geweldig om te lezen en petje af wat je daar allemaal doet en mee maakt. Ja daar zouden wij nog wat van kunnen leren en wat hebben we het hier in holland dan toch ontzettend luxe . Nog heel veel geluk, gezondheid, en vooral veel plezier in je verdere werkzaamheden.
    Groetjes Jan en Marjan Thijs.
  13. Mirije:
    20 maart 2011
    Lief stoertje, ;-)

Ik baal nog steeds dat ik dit niet met eigen ogen mag aanschouwen... En stel dus gewoon voor dat wij een keer samen (terug)gaan! :-) Hou je taai, ik ben trots op je!

X Mier
  14. Ien:
    23 maart 2011
    Lieve Riet!

Eindelijk je verhaal gelezen, heb echt zeeën van tijd, maar vergeet telkens mn mail te lezen ..... Probeer me er zo vanalles bij voor te stellen, maar dat lukt gewoon niet! De foto's helpen wel een beetje. Maar ik geloof wel dat je heel erg hoopt dat het nuttig is wat je allemaal doet. Ik hoop het ook! Ik zal je oproep voor kinderen 'adopteren' doorsturen her en der. Tot snel!

Liefs Ien
  15. anne:
    26 maart 2011
    liefste stoere riet!

Wat een out in Africa vehalen en beelden...muziekles geven aan 250 kinderen. Misschien met je het guinness book of records eens aanschrijven? 250 punten slijpen lijkt me al een oneindige klus. Goh riet, wat vind ik het knap van je!
    En ik sluit me helemaal aan bij jozee: hoe meer safety woorden er op zo'n bus staan, hoe beter ik het plan vind om de benenwagen te pakken.
    Succes! ZOEN