Ethiopie

2 december 2010 - Addis Abeba, Ethiopië

Ethiopië (Oktober 2010)

Allereerst wil ik kwijt dat reizen in Ethiopië een uiterst bijzondere ervaring was. Ik heb samen met Gwen (leren kennen via Sawadee) 3 weken door Ethiopië gereisd. Met Gwen was het in een woord top! Heb veel lol gehad ondanks de niet altijd even prettige situaties. Ethiopie is overigens een prachtig land! Om alles voor jullie wat  te verduidelijken zal ik het onderverdelen in categorieën.

Voedsel

-          Onder te verdelen in hoofdzakelijk 2 basissoorten: spons en schoenzool

-          Onder spons vallen: injera (een zure, sponzige pannenkoek die het hoofdvoedsel vormt), pannenkoeken, veel sandwiches.

-          Onder schoenzool verstaan wij: alle soorten vlees van burger tot steak, ook hier veel sandwiches (daar zijn ze niet zo goed in), soms pizza.

-          Alles is pittig, heel erg pittig! Mijn maag heeft het er zwaar mee gehad. (Op de wc is een grote boodschap doen geen pretje).

-          Zowel Gwen als ik hebben ondervonden dat het eten iets te stoelgangbevorderend kan werken. (zowel naar beneden als naar boven)

Transport

-          Zeer afhankelijk van het gebied waarin men zich bevindt.

-          In Addis Ababa taxi’s van het geweldige merk ‘lada’. Jaja, wie kent ‘m nog?

-          Zeer comfortabele busjes (benen in de nek en hoofd tegen het plafond. Op zich niet zo’n probleem als de wegen goed zouden zijn). Ook hier is ‘vol niet vol’.

-          Een erg mooie en moderne coach bus met airco, tv en ontbijt voor de lange afstanden. Ik wil ’s ochtens vroeg eens lekker mijn hoofd tegen het raam aanleggen, maar wat kruipt daar bijna in mijn haar? Kakkerlakken! Ieeuw.. heel veel!

-          De welbekende ‘tuktuk’. Met gordijntjes, tierelantijntjes en Jezus foto’s erop en eraan.

-          Hier en daar een geasfalteerde weg (meer op komst met behulp van de Chinezen).

-          Veeeel zandwegen met hier en daar wat kuiltjes en hobbeltjes.

-          Tot onze vreugde een zeer goed en dekkend luchtwegennet. Lang leve Ethiopian Airlines. Als we een klanten kaart hadden gehad hadden we nu zeker een gratis extra vlucht gekregen.

Mensen

-          Wat moeilijk om contact te krijgen. Mensen spreken vaak weinig of geen Engels en zijn daarnaast nogal ingetogen. Gwen en ik hebben twee personen genomineerd tot favoriet.

-          Teshome, also known as Tobobashi. Onze zeer betrokken rotskerk gids. De berg bleek hoger dan verwacht wat bij Gwen tot ziekte en hoogtevrees leidde en bij mijzelf tot hoogtevrees (en een traantje). Wat heeft onze Tobobashi het zwaar gehad. Hij heeft mij zowat van de berg moeten dragen en hier en daar moeten wachten voor een kotsende Gwen ;). De dagen daarna in ons hotel is hij ons nog zeker 3x op komen zoeken. Vertederend!

-          Asnakew, beter bekend als ‘lekker ding’. Onze enige keer in het ‘benen in de nek busje’ en meteen raak! Voor ons zat een erg aardige en vooral knappe jongen. Naast dat hij knap was nog wat voordelen: spreekt Engels, redt ons van andere enge inzittenden en zorgt ervoor dat we niet als een sardientje op de achterbank belanden.

-          Verder veel aardige mensen maar ook hier en daar wat twijfelachtige voorvallen. Op straat hoorden wij wel eens ‘fuck you’ in diverse talen; niet welkom zijn op een dakterras maar na koppig aandringen (tja, Rita he) er toch kunnen zitten. Gevolg: Gwen kreeg 2x houtskool naar haar hoofd gesmeten door een nog onbekende dader; Leuke kinderen die de zonnebril van Gwen wel interessant vonden (en dus meenamen).

-          Mijn voorouders zijn vast en zeker Ethiopisch. Meer dan eens werd ik voor Ethiopische aangezien en ging men er vanuit dat ik Amhaars sprak. Ik viel echter snel door de mand wanneer men tegen mij begon te praten. Met mijn uitgebreide woordenschat van 5 woorden Amhaars kwam ik niet zo ver in het gesprek.

Bezienswaardigheden

-          Met stip op 1 is Lucy (liefkozend door ons ook wel gratenpakhuis genoemd). Bij iedereen vast wel bekend als een van de eerste mensen (?? Sorry, niet goed opgelet), gevonden in Ethiopische bodem.

-          Als HOOGtepunt de rotskerk in Tigrai.

-          Kerken, kloosters, kerken en kerken. Met hier als hoogtetpunt de in rotsen uitgehouwen prachtige kerken in Lalibela (voor de afwisseling zeer gemakkelijk bereikbaar).

-          Een bijzondere ochtendmis in de meest bekende kerk van Lalibela.

-          Het Simien gebergte met een bijzondere aap en een erg mooi uitzicht met mooie bloemetjes (die ook goed als toilet dienen).

-          Obelisken in Axum (die staat onderaan op de lijst als tegenvaller). Daarnaast is DE kerk waar de ark des convenants zou liggen niet toegankelijk voor vrouwen, zoals wel meer..

-          De hyena man in Harar. Harar ligt nogal uit de richting in het oosten van Ethiopië, maar voor de hyena man is het zeker de moeite om te gaan! Ik omschrijf het even. Om 7 uur stonden Gwen en ik vol spanning klaar om te gaan kijken naar de man die zijn leven waagt door hyena’s zelfs uit zijn mond te voeren! Een malloot met een stuk of wat hyena’s zit in het schijnsel van autokoplampen een kilootje of 10 vlees uit te delen. Na een minuut of 10 was het vlees op, dropen de hyena’s af en was het klaar. Dag in, dag uit hetzelfde? Zouden hyena’s tam te maken zijn? Als het antwoord ‘ja’ is, dan was dat bij deze hyena’s zeker al gebeurd..

In 1 woord was Ethiopië een zeer bijzondere ervaring om niet meer te vergeten. :)

Dit alles overigens vanuit een weer koud Nederland. Foto's volgen!

Liefs,
Rita

1. Josien:
    2 december 2010
    Ha Riet!

Heerlijk zo'n berichtje lezen vanachter mijn werkbureau.. :-) met op de achtergrond sneeuw.
    Hoop je gauw te spreken en te zien!

Geniet ze in het uber koude NL..
    X
  2. Madelijne:
    2 december 2010
    Haha....als de kindjes aan het werk zijn kan ik ook nog even je laatste avonturen bij lezen! Zaterdag lekker stappen!

Kus Lijn
  3. Sarah:
    5 december 2010
    Heeeej foefje,

Wat een verhaal weer :) al heb ik het stiekem al een keer ECHT van jou mogen horen :)
    Geniet van het weerzien van je vrienden en familie in Nl enne ik hoop tot gauw! YAWA

Dikke kus!
  4. Karin:
    6 december 2010
    Heel herkenbaar verhaal. Top om eens te horen van iemand die het land op een andere manier heeft beleeft.. Als je er woont en werkt wordt het denk ik toch een ander land, alhoewel veel natuurlijk hetzelfde blijft.
    Geniet van de mensen om je heen nu je weer in Ned. bent en wie weet tot op de ISK?
    Liefs Karin
  5. Christa:
    7 december 2010
    Eindelijk je laatste verhaaltje gelezen! Inderdaad interessant en bijzonder, Ethiopië, haha. Ik hoop je snel in levende lijve te zien zodat je nog meer over al je avonturen kunt vertellen. Fijn dat je weer terug bent! :D

Liefs,
    Chris
  6. Gwen:
    11 december 2010
    ha chica,

wat een fantastische weergave van onze trip, hahaha...
    gezegd moet nog wel worden hoe wij onze rust-uurtjes besteedden; fantaseren over Westers eten....brie, eiersalade, tapenade, filet americain en niet te vergeten de sushi!!!
    see you friday!!

dikke kus,
    Gwen
  7. Ton Kersten:
    1 januari 2011
    Ik wens je een heel gelukkig jaar toe. Amuseer je.