Home sweet home

27 maart 2011 - Nairobi, Kenia

Home sweet home

Deze keer een verhaaltje over onze buurt en de ‘mooie dingen des levens’.

Inmiddels ben ik al een maand inwoner van Nairobi, van de mooie buurt Komarocks wel te verstaan. Ons huisje is geweldig! De tuin is erg fijn (al stinkt het er nogal naar kippen van de buren en hebben we een door het hek glurende gekke buurjongen), de kakkerlakken nemen af in aantal, het dak is daadwerkelijk waterdicht (het regenseizoen is begonnen), we krijgen soms maarliefst 2,5 dag water en het voelt als thuis!

De buren zijn erg vriendelijk! Buurvrouw nummer 1 komt op de meest rare tijdstippen aan onze deur om ons te begroeten.. We zijn nog niet helemaal thuis in de cultuur van de wijk, moeten we haar binnen vragen of niet? Toch maar wel? Antwoordt ze nee… Ach ja, we vinden de juiste manier vast nog wel.
Buurman nummer 2 helpt ons met water dragen en veegt wekelijks onze stoep voor het huis. Of dat nou een hint is dat wij dat eens zouden moeten doen, of dat hij ons zo graag helpt.. ik weet het niet. Zijn eigen tuin stinkt naar kippen en is net een vuilnisbelt, maar toch aardig van hem dat hij onze stoep graag schoon wil hebben. In ruil daarvoor wilden wij hem een colaatje aanbieden, maar hij weigerde. Of dat iets te maken heeft met moslims en vrijdag?

Onze wijk heeft een heus eigen basketball team! En ze trainen voor ons huis! Niet verkeerd als je zo naar buiten kijkt. Verder hebben we zelfs een tuinman en een vuilnisman! Om de twee weken wordt de heg voor ons huis geknipt en elke week komt de vuilnisman met een vuilniszak en spreekt hij de vriendelijke woorden ‘God will bless you’ uit naar ons.

De ‘winkels’ (beter bekend als ramen in de muur) zijn altijd open! Of het nou maandagavond 8 uur, zondagochtend 7 uur of zaterdagavond 10 uur is. Dus altijd verse groeten, melk en brood. Nu zal ik je zeggen wat ik voor een euro kan krijgen: 4 tomaten, 5 wortels, aubergine, komkommer, paprika, 4 bananen, 1 mango, koriander, een glimlach, een uitnodiging voor de kerk en goede service. Aan vitamientjes geen gebrek! Een chapati hebben we voor 10 cent, een brood voor 40 cent en een pak melk voor 30. Gezien we zo ons best doen om local food te eten en te kopen zijn we ons maar eens te buiten gegaan aan een tosti ijzer! Niet te geloven, maar zelfs Keniaans brood smaakt heerlijk nu.

Stiekem begin ik een tv wel een beetje te missen (jaja, ik weet het, overbodige westerse luxe), dus zojuist hebben we na veel geslijm, geouwehoer en irritant zijn weten te bereiken dat de lokale filmverkoper voor ons een film op een usb stick gaat zetten. (We hebben allebei een notebook, dus geen cd/dvd station) Ik weet natuurlijk niet of dat echt gaat lukken, maar hoop stiekem wel een beetje dat we morgen lekker een film kunnen kijken. Moses zegt dat hij het gaat regelen!

Een biertje kopen in de buurt valt nog niet mee. En toch is iedereen dronken op zondag.. Ik snap het nog niet helemaal. Vandaag is het ons gelukt om 2 bierflesjes uit een bar mee te krijgen tegen betaling van 50 ct extra. De serveerster deed zo geheimzinnig dat het bijna voelde als een illegale activiteit. Tja, die flesjes mogen natuurlijk niet zomaar die bar verlaten. Stel je voor dat je ze niet terug krijgt! Daarna wel lekker in de tuin, in de zon, genoten van een koud biertje.

Wat wil een mens nog meer?

1. Madelijne:
    27 maart 2011
    Hey Riet!

Leuk om meer foto's te zien! Ik zie dat je echt wat aan de broeken hebt ;).

Dikke kus Lijn
  2. Frank en Mieke:
    27 maart 2011
    Ha Rita,
    Leuk weer een verhaaltje te lezen van je! Klinkt als een flinke vooruitgang ten opzichte van de vorige woningen ;)
    Hoe is het op de school?
    Groetjes,
    Mieke
    PS Fieke heeft je vast al geupdate, maar 14 mei hebben we een high tea gepland, zou leuk zijn als je er bij bent!!
  3. Charlotte:
    Ha die Riet!

Wat een leuk stuk met die antropologische reflectie :-) Kan zo in een krantje! Goed om te lezen dat het voelt als thuis, wat je allemaal krijgt voor een euro en dat je atletische mannen voor de deur hebt! Klinkt goed!

x lot
  4. Ien:
    28 maart 2011
    VIVA LA KOMAROCKS! Cheers met Tusker-bier! Het lijkt wel of de lente begonnen is.... Maar dan het regenseizoen :S! Geniet lekker van deze momenten. Voor je het weet zit je weer hier in de zon op het terras en kun je daarna slechts 1 paprika kopen voor een euro en kun je je tv aanzetten en constateren dat er helemaal niks leuks op is!

Liefs Ien
  5. Christa:
    28 maart 2011
    Rieteke, wederom een prachtig verhaal. Die geheimzinnigheid omtrent alcohol in combinatie met openbare dronkenschap zou natuurlijk kunnen betekenen dat mensen hun eigen alcohol stoken. Misschien moet je dat ook eens overwegen in het kader van inburgeren in Komarocks? ;) Mooie foto's met leuke bijschriften heb je ook gemaakt. Volgens mij doe je het hartstikke goed daar, dus ga zo door! Liefs!
  6. riek de haas:
    Hoi Rita,

Fijn dat het zo goed gaat,en dat je daar ook een sweet home hebt.
    Ik ga nu toch stiekem aan het aftellen, tot je weer thuis bent.
    Ook hier heb je straks weer 'n home sweet home.

Kus Mam.
  7. Ruud en Vera:
    29 maart 2011
    Hi Rita,

Fijn om te horen dat het zo goed met je gaat. Je ziet er goed uit en wat ben je lekker bruin!
    Wij hebben gisteren ook voor het eerst van de zon genoten. We zijn nu in San Diego en zelfs Ruud heeft een rood hoofd.
    Hier koop je voor een euro 1,5 liter benzine of een halve hotdog. Maar dan wel extra vet!

Veel liefs,
    Ruud en Vera

Enne ooowja, kun je niet een paar van die schattige kindjes mee naar huis nemen? Die met dat rode mutsje bijvoorbeeld :)!
  8. Lotte:
    30 maart 2011
    :-)

Brengt de glimlach terug op mijn gezicht op deze grijze, Nederlandse dag......

Zie je heel snel nu!!!
    Liefs en geniet er nog van de laatste weken
  9. riek de haas:
    23 april 2011
    Hoi Rita,

Nog 'n dikke week, en dan heb je je Kenia avontuur er op zitten.
    Ik hoop dat je alles wat je wilde doen, hebt kunnen doen. Je hebt veel gezien door te reizen, en je hebt de laatste maanden veel mensen blij gemaakt met je werk op school en alles wat je daarbuiten nog gedaan hebt.Ik denk dat je met een goed gevoel naar huis kunt komen.Ik ben blij dat je weer bijna thuis bent,en heel erg trots op wat je daar allemaal gedaan hebt.

Dikke kus. Mam.