Wat me zoal opvalt..

28 augustus 2010 - Kisumu, Kenia

Ondertussen heb ik de reis met mijn tweede groep ook afgerond. Het ging goed, was leuk en de groep kan denk ik tevreden terug kijken. Nu heb ik twee en een halve week vrij waarin ik mijn gang kan gaan. Ik heb de eerste 3 dagen in Mombasa doorgebracht, daarna een dag in Nairobi en nu ben ik terug in Kisumu na meer dan een jaar! Voelt goed en vertrouwd.
Speciaal voor jullie heb ik een selectie gemaakt van dingen die me zoal opvallen. Voor het eerst of niet. Daar komen ze.

Wat me (weer) opvalt:

-          Regen is niet fijn als je de buitentent niet gebruikt en de ventilatiegaten wel.

-          Een file in een National Park is zeer goed mogelijk!

-          Antibiotica is overal verkrijgbaar en dat bevalt me wel!

-          Antibiotica werkt goed tegen diarree.

-          Diarree hebben in een all-inclusive resort is balen.

-          Niet iedereen vindt het normaal om in een matatu (lokaal busje) te zitten met 20 personen (ipv 14), met de deur open en met 120 km/h (ipv 80 km/h).

-          Ik ben schijnbaar gewend geraakt aan een aantal dingen in Kenia.

-          Je haar in laten vlechten duurt lang.

-          Mombasa heeft veel Moslims wat nog wel eens nadelig kan uitpakken tijdens de Ramadan.

-          Mombasa heeft zelfs Moslim hotels. Andere gasten wel toegestaan, maar aanpassing is gewenst.

-          Een moskee naast je raam tijdens de Ramadan is niet prettig.

-          Een Moslim hotel doet niet aan ontbijt tijdens de Ramadan. Moslim of niet.

-          Rituele wasmogelijkheden en bidden richting Mekka zijn onderdeel van de hotelkamer.

-          Als ik chagrijnig ben kan ik intimiderend overkomen (gehoord van een receptionist die bang was dat ik hem op z’n bek ging slaan, oeps)

-          In Nairobi: een haan van het platteland is lekkerder

-          Een levende, kraaiende haan in de keuken maakt veel herrie (en stinkt).

-          Een generator maakt ook veel herrie. Maar stroom is wel handig.

-          Kenianen zijn altijd te laat (wist ik al, maar moest toch weer bevestigd worden).

-          In Nairobi is een taxi niet altijd sneller dan lopen.

-          Kenianen kijken liever thuis dvd’s dan dat ze naar de film gaan (3 mensen in de bios).

-          Als Kenianen met een mzungu (blanke) gratis mee mogen willen ze zich wel opofferen.

-          De regels voor de matatu in Nairobi zijn aangescherpt. Slechts 14 passagiers (niet meer) en geen harde muziek.

-          Regels gelden alleen als er politie in de buurt is.

-          Achterin de bus hobbel je het hardst.

-          De weg naar Kisumu is nog steeds slecht.

-          Het is na een uurtje of 6 best vervelend als er een maïs spugende bejaarde naast je zit in de bus.

-          ‘Jesus is Lord’ is een radiozender.

-          ‘Jesus is Lord’ is een irritante radiozender.

-          Op ‘Jesus is Lord’ heb ik gehoord dat er een ‘healer’ is in het Kisumu stadion, het hele weekend! Halleluja and Amen. Wie komt daar nou?

-          Blijkbaar luisteren veel mensen naar ‘Jesus is Lord’ gezien de enorme files en drukte rondom Kisumu stadion.

-          Ik ben nog steeds welkom bij de moeder van Michael.

-          Eeey, you became fat!! Dat geldt voor mij en dat is een compliment.

-          Het is best fijn dat er in Nederland altijd water uit de kraan komt.

-          Ugali is nog steeds niet echt lekker, maar eetbaar.

-          Het inzegenen van de nieuwe grondwet is belangrijk.

-          Mzungu’s hebben veel geld.

-          Een muskietennet met gaten helpt niet.

-          Een matras met een dikte van 5 cm kan nog best.

-          Kenianen doen ook aan indrinken.

-          Een jarige hoeft helemaal niet aanwezig te zijn op zijn eigen verjaardag.

-          Ik maak weinig foto’s.

Zo. Dat was een deeltje.

Ik vertrek maandag naar Tanzania met de bus vanuit Kisumu. Daar ga ik alvast een beetje research doen voor mijn volgende reis die 11 september van start gaat.

Liefs,
Rita

1. Charlotte:
    28 augustus 2010
    Haha, fijne complimenten daar! Niet te veel ramadannen dan ;-) Je verhaal klinkt weer prachtig met al die (eigen)aardigheden, alsof je weer veldwerk doet! Rieteke geniet van weer nieuwe ontdekkingen in Tanzania en plaats 'ns wat meer foto's!
    x lot
  2. maaike:
    28 augustus 2010
    Hi Riet!
    De problemen met Ramadan komen me bekend voor ;-)
    Leuk verhaal en foto's...Have fun in Tanzania!
    liefs Maai
  3. Lotte:
    :-) :-) :-) :-)

Super! Rita de antropoloog in je is zeker niet verdwenen....Lig in een deuk hier achter de computer in Alice Springs. Een beetje Keniase warmte zou fijn zijn hier in de ijskoude woestijn (jaja).

Kus!
  4. Christa:
    29 augustus 2010
    Rietje, Interessant om te lezen waar je allemaal (weer) tegenaan loopt! Veel plezier in Tanzania, geniet van je vrije tijd en succes met de volgende reis straks!

Liefs, Chris

P.S.: Jammer dat je weinig foto's maakt, maar wel begrijpelijk, want zonder voortdurend foto's maken kun je alles misschien wel beter in je opnemen!
  5. Madelijne:
    Hey wijfie!
    Je eerste Ugali toch weer gehad. Dat komt natuurlijk door mamma Mike! Jaja, het is weer eten wat de pot schaft! Ook een lekker visje erbij gehad?
    Verder klinkt alles zo heerlijk frustrerend bekend en wordt ik haast chagerijnig van jaloezie....nou maar hopen dat ik nu niet al te intimiderend over kom......;)
    Ik mis je dus geniet minstens dubbel!
    Kus lijn
  6. Annie en Gerrit:
    31 augustus 2010
    Ha Rita
    Al met al, jouw maken ze niks.
    Petje af.
    Groeten Ome Gerrit Tante Annie
  7. anne:
    Rietske!
    Goed verhaal!
    begrijp ik dat je een nieuw hoofd hebt? Vlechtjes?
    En al verjaardagsplannen?
    Sterkte met je research in Tanzania (waar kun je het lekkerste eten - waar verkopen ze de mooiste souvenirs...)
    Benieuwd naar groep 3, zet hem op!

KUS!
  8. joke leenders:
    Ha die Rita,

Je verhalen zijn nog steeds enthousiast, dus daaruit maak ik op dat je je nog steeds goed voelt daar in dat verre Afrika.
    Je hebt een leuke stijl van schrijven over hetgeen je daar allemaal meemaakt. Steeds weer verrassend in welke vorm het deze keer gecshreven zal zijn. Al met al geeft het een goed beeld van wat je daar allemaal meemaakt.

Hier in Nederland gaat alles zo z'n gangetje. Maandag a.s. zit de vakantie erop en mag iedereen weer naar school en aan de slag. Dus ik ook....
    Wist je trouwens dat oom Harrie en ik en tante Ans begin november ook een beetje in Afrika vertoeven ?? ( we gaan dan 10 dagen naar Egypte!)
    Maar dat is natuurlijk weer een heel andere culturr, dan waar jij je in ophoudt.
    Nou Rita, geniet van alles wat je doet en van de mensen die je ontmoet

Groeten Tante Joke
  9. Karin:
    Heej Rita,
    Het heeft even geduurd, maar eindelijk heb ik je weblog gevonden (met dank aan Ina)!
    Zo te lezen gaat het goed met je en vermaak je je wel in het mooie Afrika. Als ik jouw verhalen lees gaat het bij mij ook weer kriebelen om er heen hoor.. Helaas zit dat er nu even niet in.
    Bij mij gaat alles goed. Deze week mijn eerste lessen op de ISK gegeven en ik ben nu alweer kapot, haha. (ben er weer op di en wo) Heb ook weer een aantal ex-VF'ers in de klas trouwens. Maar goed, verder niet echt nieuws van mijn kant. Ik wacht weer op je volgende bericht... Genietse van het vrije leven :)
    Groetjes, Karin
  10. Mirije:
    3 september 2010
    Zo, ik heb je blog ook eindelijk echt gevonden hoor! Mooi stuk! :-) Als ik het goed begrijp ben je ondertussen een ingevlochten, visetende, naar-Mekka-biddende antibioticagebruiker. Ook leuk. Tanzania nu dus, nice! GO RITA! Veul liefs, Mier
  11. Fieke:
    3 september 2010
    Rita!

Leuk om weer wat van je te lezen! Zo te zien zijn er genoeg dingen om jaloers op te zijn, maar ook genoeg dingen om niet jaloers op te zijn!!! Hier is het nieuwe schooljaar weer begonnen, zucht!

Geniet nog van je vrije week, een fijne verjaardag alvast en veel succes en plezier in Tanzania!

xxx Fieke
  12. monique johan mick en roy:
    5 september 2010
    Hè Rita. Net terug van vakantie in Tsjechiè en meteen me zelf maar op de hoogte gesteld van jouw avonturen.
    Schitterend om te lezen. Onze vakantie was leuk maar eigenlijk te koud. Dat zal bij jouw wel anders zijn. Lees de link van John echt iets voor jouw om dit te winnen. Enne ik vier je verjaardag gewoon hier zonder jouw dat kan daar ook. Ha ha.
    Groetjes van ons vieren.
  13. Ans en Joop:
    9 september 2010
    10 SEPTEMBER:

Dag jarige Job,

VAN HARTE GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!
    JE MAAKT ER VAST WEL EEN FEESTJE VAN.

En wij drinken er eentje op jou: dat je het fijn mag hebben en houden. Wij genieten van je verhalen, de alledaagse dingen van hier vallen daarbij in het niet. Alles gaat hier zijn gewone gangetje en "De Dekkers" maken het allemaal goed.
    Een hartelijke groet van iedereen xxx
  14. Rita:
    9 september 2010
    Hoi Rita,

Proficiat ! Wij dachten het eerste te zijn, maar dit is dus niet gelukt.Maak er een mooie dag van.Wij gaan zometeen een glaasje drinken op jouw gezondheid.We bellen nog.

Groetjes en kusje van Pap en Mam.
  15. Josien:
    Ha lieverd!

Van harte gefeliciteerd!!! Vanavond, morgen en de rest vd week (hihi, vakantie) ga ik een goed drankje op je drinken!
    Thanx nog voor je e-mailtje :).

Wat een leuk verhaal weer om te lezen! Ga je vanavond proberen te bellen.

Veel plezier weer vanaf morgen met je nieuwe reis! Liefs.
  16. Elleke:
    Proofffiiicciiiiaaaat!!! :D:D heeele fijne verjaardag!! xx Ellieee
  17. monique johan mick en roy:
    Hallo peetekindje

Gefeliciteerd met je verjaardag en maak er daar een leuk feestje van.
    Ook wij denken aan jouw bij de borrel of cola die komen gaat.

Gegroet Peetoom en Peettante. Kado houd je tegoed.
  18. Fieke:
    Heeee Riet!

GEFELICITEERD!!! Ik ben benieuwd hoe Tanzaniaanse zijn, maar dat lezen we vast binnenkort ;)

Dikke kus, Fieke
  19. anne:
    10 september 2010
    JAMBO! Gefeliciteerd lieve riet!
    Heb je net proberen te bellen....hoop dat mijn sms wel aangekomen is.
    Fijne dag, hoop dat de mensen om je heen een feestje voor je bouwen en ben zeer benieuwd naar je plannen.
    Zoen!
  20. Frank en Mieke:
    Ha Rita,
    GEFELICITEERD met je 26e verjaardag!! Geniet van deze speciale dag en natuurlijk ook van de rest van je verblijf ;)
    Tot de volgende blog!
    groetjes Mieke
  21. Nina:
    Gefeliciteerd Riet..!!! Maak er een mooi feestje van,
    groetjes Nina & Sebas
  22. Aniet:
    18 september 2010
    he meissie, ik sprak vanmiddag je ouders en hoorde dat je weer in het buitenland bent. Gaaf joh!! kmoest vorige week nog aan je denken op 10 september, o ja jij ook nog proficiat!! nou alle toi toi daarzo en ik ga eens lezen en zien wat je allemaal daar doet!
  23. Tiny Hendriks:
    18 oktober 2010
    Hoi Rita,
    Prachtig zoals je alles op schrijft.
    Je geniet met volle teugen en je heb het prima naar je zin.
    Maar wat moet je daar een geduld hebben, en kunnen wachten. wachten en wachten.
    Dat is nog us onthaasten
    Hier op de grotestraat is alles oke.
    Zitten in de verbouwing van onze keuken ben daarom
    nog al us gesloten.
    In de herfstvakantie word hij geplaatst, maar dan kunnen we er weer tegen aan.
    Geniet daar van alles en dikke kussen van ons allen.
    Tiny,Ploon,Bram, Roel en Kim.